W grudniu 2014 roku kupiłam przez Internet lodówkę. Odebrałam ją tuż przed świętami, nie zamontowałam jej, bo okazało się, że pomyliłam rozmiar lodówki i nie mieści się w zabudowie. Ponieważ czytałam o zmianie przepisów i wydłużeniu czasu na zwrot towaru z 10 do 14 dni, to w związku z okresem świątecznym odesłałam towar Sprzedawcy 12 dnia. Sprzedawca uznał, że nie miałam już prawa do zwrotu towaru. Sądzę, że to ja mam rację. Czy mogę się mylić?
Joanna G.
Rzeczywiście nie myli się Pani, iż od 25 grudnia 2014 r. konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Jednak zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do 24 grudnia 2014 r., konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10, a nie 14 dni od zawarcia umowy.
Dla celów związanych z analizą przedstawionej przez Panią sytuacji, najistotniejsze jest określenie daty zawarcia umowy. Z Pani pytania wynika, iż przedmiot umowy został przez Panią zamówiony i odebrany przed 25 grudnia 2014 roku. Oznacza to, że zakup został dokonany przed wejściem w życie nowych, względniejszych dla kupującego przepisów. Wszelkie wątpliwości, co do zakresu stosowania nowych przepisów, usuwa zapis zawarty w Ustawie o prawach konsumenta, stanowiący, iż do umów zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Oznacza to, że z uwagi na zawarcie umowy sprzedaży przed dniem 25 grudnia 2014 r., mogła Pani skorzystać z 10, a nie 14-dniowego terminu do odstąpienia od niej bez podania przyczyny.
Podstawa prawna: Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 827)
Kalina Kisiel-Bartoszewicz
prawnik
Kancelaria Prawna Leximus
ul. Francuska 26 lok. 11
Warszawa
tel. (22) 225-26-97
kom.500-020-048