Žroda, 31 Maja 2023 Imieniny: Anieli, Feliksa, Kamili

Szukaj w portalu sochaczewianin.pl:
W Wielkanoc zjadamy nawet 4000 kalorii!

Powiŕksz zdjŕcieBarszcz bia┼éy, wariacje na temat jajek, s┼éodkie babki i mazurki – to uginaj─ůce si─Ö od nadmiaru kalorii wielkanocne sto┼éy, kt├│rych niemal nie odst─Öpujemy na krok. Po zako┼äczeniu ┼Ťwi─ůt walczymy z kolei ze skutkami przejedzenia.
I cho─ç nikt nie wyobra┼╝a sobie Wielkanocy bez tradycyjnych potraw, istniej─ů sposoby, aby zajada─ç ulubione przysmaki bez wyrzut├│w sumienia. O tym, jak skutecznie odchudzi─ç ┼Ťwi─Öta, opowiada Agnieszka Piska┼éa, specjalista ds. ┼╝ywienia programu edukacyjnego „┼╗yj smacznie i zdrowo”.┬á

Bogactwo jajka

Naczelna potrawa ┼Üwi─ůt Wielkanocnych to oczywi┼Ťcie jajka. S─ů one ┼║r├│d┼éem pe┼énowarto┼Ťciowego, ┼éatwo przyswajalnego bia┼éka. Zawieraj─ů mn├│stwo witamin z grupy B, a tak┼╝e kwas foliowy, selen, wap┼ä, ┼╝elazo oraz cynk. W zasadzie jedno du┼╝e jajko to skarbnica prawie ka┼╝dego sk┼éadnika od┼╝ywczego niezb─Ödnego cz┼éowiekowi do prawid┼éowego funkcjonowania. Warto przy tym pami─Öta─ç, ┼╝e praktycznie wszystkie z nich obecne s─ů w ┼╝├│┼étku. Jedno jajko zawiera oko┼éo 200 mg cholesterolu. Nie jest to du┼╝a ilo┼Ť─ç w por├│wnaniu z jego endogenn─ů produkcj─ů. Co wi─Öcej, w ┼Ťwietle najnowszych bada┼ä, cholesterol w jajkach ma niewielki wp┼éyw na jego poziom we krwi. A obecno┼Ť─ç t┼éuszcz├│w w nich zawartych pozwala na regulacj─Ö pracy w─ůtroby. Mimo tego dietetycy zalecaj─ů osobom zdrowym spo┼╝ycie maksymalnie dw├│ch jajek dziennie.

Ile kalorii ma jajko?

Jedno ma oko┼éo 80 kcal, z czego 60 kcal zawiera ┼╝├│┼étko. Jednak to nie same jajka stanowi─ů problem dla naszego zdrowia i figury, a spos├│b ich przygotowania. Pierwszym winowajc─ů, odpowiedzialnym za nadwy┼╝k─Ö kalorii w okresie wielkanocnym, jest majonez. Hojnie dodajemy go do jaj i sa┼éatkowych sos├│w. Przy okazji ┼Ťwi─ůt mo┼╝emy spo┼╝y─ç jego niskokaloryczn─ů wersj─Ö, mieszaj─ůc go z jogurtem naturalnym w proporcjach p├│┼é na p├│┼é. Powsta┼éy w├│wczas sos nie b─Ödzie mniej smaczny, a za to zdecydowanie mniej tucz─ůcy. Nale┼╝y jednak pami─Öta─ç, ┼╝e nawet odchudzony majonez w dalszym ci─ůgu jest kalorycznym wyborem i nie powinni┼Ťmy jada─ç go w nadmiarze.

W─Ödliny na cenzurowanym

Podobnie jak w przypadku jajek, post─Öpujemy z sa┼éatkami. Sos, je┼Ťli ju┼╝ musi by─ç na bazie majonezu, niech b─Ödzie zawsze zmieszany z chudym jogurtem. Smak nie ucierpi, a na ┼╝o┼é─ůdku b─Ödzie troch─Ö l┼╝ej. Warto jednak wybiera─ç sosy lekkie na bazie oliwy. Szykuj─ůc wielkanocne sa┼éatki, zrezygnujmy z ┼╝├│┼étego sera, kalorycznych orzeszk├│w albo t┼éustego boczku. Niech w zapomnienie odejd─ů r├│wnie┼╝ te wzbogacone makaronem, ziemniakami czy ry┼╝em. Skorzystajmy raczej z sa┼éat, kapusty peki┼äskiej, broku┼é czy kalafiora, kt├│re mo┼╝emy je┼Ť─ç w dowolnych ilo┼Ťciach bez szkody dla wagi i zdrowia.
Odchudzaj─ůc ┼Ťwi─Öta Wielkiej Nocy, lepiej zmieni─ç zawarto┼Ť─ç p├│┼émisk├│w z w─Ödlinami. Wybierajmy te o niskiej zawarto┼Ťci kalorii i t┼éuszczu. Niech b─Öd─ů to w─Ödliny drobiowe, znacznie chudsze od tradycyjnych. Unikajmy prawdziwych bomb kalorycznych w postaci pasztetu, baleronu, boczku czy salami.

Kr├│l ┼Ťniadania – ┼╝urek

┼Üwi─ůteczne ┼Ťniadanie to r├│wnie┼╝ ┼╝urek z wiejsk─ů kie┼ébas─ů. To potrawa obowi─ůzkowa w wielu polskich domach. Niestety jest jedn─ů z najbardziej kalorycznych. Jednak, gdy zmodyfikuje si─Ö spos├│b jego przyrz─ůdzania, mo┼╝na przy nim ┼Ťmia┼éo biesiadowa─ç. Najszybszym rozwi─ůzaniem b─Ödzie zast─ůpienie najbardziej kalorycznych sk┼éadnik├│w mniej tucz─ůcymi. Przeci─Ötnie 100 g bia┼éej kie┼ébasy, czyli mniej wi─Öcej jedna porcja, to oko┼éo 250-280 kcal. W sk┼éadzie znajduje si─Ö g┼é├│wnie wieprzowina: ┼éopatka, boczek lub podgardle. Ponadto do produkcji u┼╝ywa si─Ö wo┼éowiny, jelita wieprzowego i przypraw. Wybierajmy najchudszy rodzaj mi─Ösa i gotujmy je jak najd┼éu┼╝ej, aby wytopi─ç maksymalnie t┼éuszcz. Po och┼éodzeniu wywaru, zbierzmy z wierzchu jego nadmiar i dopiero wtedy zabielmy go chud─ů ┼Ťmietan─ů. W taki spos├│b mo┼╝emy zaoszcz─Ödzi─ç nawet 50 kcal na jednej porcji.

Nie tylko ┼╝urek, ale te┼╝ mazurek!

Przeci─Ötnie spo┼╝ywamy oko┼éo 2000 kcal na┬ádzie┼ä, a┬áw okresie ┼Ťwi─ůt mo┼╝e to┬áby─ç nawet drugie tyle, czyli 4000 kcal! Odpowiedzialno┼Ť─ç za to ponosz─ů g┼é├│wnie s┼éodko┼Ťci. To one s─ů najbardziej kaloryczne w ┼Ťwi─ůtecznym menu.
Sto┼éy uginaj─ů si─Ö pod ci─Ö┼╝arem mazurk├│w, sernik├│w i wielkanocnych bab, przygotowanych na bazie mas┼éa lub margaryny. Ich spo┼╝ycie to nie tylko zamach na sylwetk─Ö, ale przede wszystkim na zdrowie. Ogromne ilo┼Ťci cukru, kt├│re zawiera np. lukrowa polewa mazurka, dzia┼éaj─ů toksycznie na organizm.
Zatem, je┼╝eli mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç, wybierzmy biszkopt z owocami lub lekki deser na bazie galaretki. Mo┼╝na r├│wnie┼╝ zje┼Ť─ç kawa┼éek babki dro┼╝d┼╝owej pod warunkiem, ┼╝e nie b─Ödzie ona oblana lukrem.


Reklamy









Copyright © 2006 - 2023 Milenium Media


WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL WKRÓTCE NOWE OBLICZE PORTALU SOCHACZEWIANIN.PL