Dwa lata temu kupiłem mieszkanie od dewelopera. Przez pierwsze miesiące wszystko było w porządku, ale później okazało się, że w mieszkaniu pękają ściany, a przy oknach robi się grzyb. Kiedy poszedłem do dewelopera, powiedział mi, że to nie jest jego wina, bo ściany pracują i muszą pękać a grzyb mam pewnie dlatego, że w ogóle nie wietrzę mieszkania. Czy mogę coś zrobić?
Kamil W.
Po pierwsze powinien Pan zadbać dokumentację fotograficzną wad lokalu, ponieważ może się ona okazać przydatna na kolejnych etapach postępowania z deweloperem. Następnie powinien Pan zgłosić deweloperowi na piśmie wadę lokalu.
Uprawnienia z tym związane, regulują przepisy kodeksu cywilnego, który stanowi, iż sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewniał kupujący, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Na zgłoszenie roszczeń z tytułu rękojmi, ma Pan trzy lata od dnia odbioru lokalu. Jeżeli jednak deweloper wadę lokalu podstępnie zataił, to nawet upływ w/w terminu nie zamyka Panu drogi do dochodzenia swoich roszczeń. W sporze z deweloperem przysługuje Panu prawo po pierwsze do odstąpienia od umowy (nie będzie mógł Pan tego uczynić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni wadliwą rzecz, albo niezwłocznie wady usunie); po drugie do żądania obniżenia ceny; po trzecie do żądania naprawienie szkody. Jeżeli nie uda się Panu dojść do porozumienia z deweloperem, pozostaje Panu skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
Podstawa prawna: Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
Kalina Kisiel-Bartoszewicz
prawnik
Kancelaria Prawna Leximus
ul. Francuska 26 lok. 11
Warszawa
tel. (22) 225-26-97
kom.500-020-048