Jestem wspólnikiem spółki z o.o. Zarząd ostatnio poinformował mnie i resztę wspólników, że zamierza ogłosić upadłość. Zastanawiam się, czy może to zrobić. Jakie są podstawy ogłoszenia upadłości?
Adam C.
Zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli spółka stała się niewypłacalna. Z niewypłacalnością spółki mamy do czynienia wtedy, gdy nie wykonuje ona swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, a także w przypadku, gdy jej zobowiązania przekroczą wartość jej majątku, nawet wówczas, gdy na bieżąco te zobowiązania wykonuje.
Należy jednak mieć na uwadze, że sąd może oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza trzech miesięcy, a suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10% wartości bilansowej spółki. Sąd oddali wniosek o ogłoszenie upadłości, również jeżeli majątek spółki, która złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości, nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania.
Aby ogłosić upadłość należy złożyć wniosek do wydziału gospodarczego sądu rejonowego właściwego dla miejsca prowadzenia zakładu głównego przedsiębiorstwa. Oplata od wniosku wynosi 1000 zł i nie można wnosić o zwolnienie z jej poniesienia. Zarząd spółki powinien złożyć wniosek do sądu w terminie 2 tygodni od dnia, w którym ziściły się przesłanki generujące powstanie stanu upadłości. Wymogi formalne wniosku o ogłoszenie upadłości określa ustawa Prawo upadłościowe i naprawcze.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze
(Dz.U. 2003 Nr 60 poz. 535)
Kalina Kisiel-Bartoszewicz
prawnik
Kancelaria Prawna Leximus
ul. Francuska 26 lok. 11
Warszawa
tel. (22) 225-26-97
kom.500-020-048